naviiON    
Užitečné informace při cykloturistice všeobecně

Výzbroj a výstroj

K realizaci pohodové a bezpečné jízdy je potřeba vědět pár základních informací týkající se výbavy kola a cyklisty. Různých doplňků je spousta počínaje brašnama, nosiči a konče třeba cyklo láhvemi, ale já bych zmínil jen ty nejdůležitější Nezahrnuji sem povinnou výbavu, která by měla být samozřejmostí pokud chceme být „zákonnými“ na pozemních komunikacích.

Jízdní kolo - Nejvhodnějším bicyklem pro cykloturistiku na Osoblažsku je crossové (příp.trekkingové) kolo, které je vhodnou alternativou na silnici a do terénu. Samozřejmě kolo horské má své přednosti také (především co se týče širších a lépe profilovaných plášťů), jež využijeme při trase č. 3, 5 a 6, kde je místy terén náročnější.

Jízdní kolo by mělo být vybaveno ve smyslu zákona č. 341/2002 sb., příloha č. 13, Technické požadavky na jízdní kola.

Oblečení - Jednou z nejlepších investic do cyklistické výbavy je kvalitní a funkční oblečení. Důležitý je hlavně odvod potu a s tím související správné odpařování vody. Při použití málo prodyšného oblečení a nesprávném vrstvení pak na některých místech dochází ke kondenzaci, jejíž důsledkem jsou totálně mokré určité partie. Proto je sportovní oblečení vytvořeno pro správný odvod vodních par a potu, tepelnou izolaci a případnou ochranu proti povětrnostním vlivům. Vnější materiál musí dokázat odvádět ven vodu, zamezit úniku tepelné energie, ale vyloučit i přehřátí a zároveň omezit povětrnostní vlivy. Určení množství vrstev oblečení je individuální a mnohdy nás překvapí, jak tenké vrstvy dokážou splnit naše očekávání. Největší chybou při složení může být použití nevhodného vrstvení či použití například bavlněné tkaniny mezi jinak funkční vrstvy.

Základem při chladnějším počasí je ve většině případů první vrstva, tedy funkční spodní prádlo. Jestliže je přes den ještě poměrně teplo, tak stačí použít jen např. funkční tričko bez rukávů (scampolo) a jako vrchní vrstvu dres s krátkým rukávem. Cyklistické krátké kalhoty, příp. tříčtvrteční bermudy je nezbytné použít "naostro",  nenosit pod ně spodní prádlo. Jinak je jejich funkce znehodnocena.

Naštěstí výrobci sportovního oblečení nabízejí pro sportovní aktivity mimo replik závodních dresů také volnější a praktičtější kombinace. Například rozevláté kostkované košile, volné kraťasy s kapsami, či cyklistické sukně a volné halenky nejsou již nic výjimečného, ale hlavně plní díky dokonalým materiálům svoji funkci sportovního oblečení. Tyto alternativy cyklistického  oblečení jsou i vhodné pro cykloturistiku.

Obuv by měla být pevná, ale tak aby se v ní dalo chodit. Vhodné jsou klipsny na pedály, které zvyšují efektivitu šlapání. Výhodnější jsou ovšem pedály nášlapné se systémem SPD, na které se dají koupit tretry nebo spíše boty, v kterých se dá normálně chodit a ty jsou vhodné pro cykloturistiku.

Co se týče brýlí, tak chránit se musíme nejen před sluncem. Není nic příjemného, dostane-li se do oka hmyz či zrnko prachu. Při větších rychlostech jsou brýle nutností. Cyklisté, kteří nosí dioptrické brýle, si mohou pořídit speciální cyklistické brýle, do kterých lze vložit dioptrická skla, tzv. dioptrickou vložku nebo adaptér. (LANDA, LIŠKOVÁ 2004)

Přilba - Je nejdůležitější částí cyklistické výstroje! Děti do patnácti let musí mít ze zákona přilbu nasazenou. My ostatní bychom rozhodně neměli význam ochrany hlavy podceňovat. Z hlediska bezpečnosti je přilba naprostou nezbytností, nutností, bez které bychom neměli vyjíždět na sebekratší cestu. Setrvačnost a přitažlivost zemská platí pro každého bez ohledu na délku trasy či rychlost jízdy. Nečekaná díra ve vozovce, louže, nepozorný chodec, který nám vběhne do cesty – to vše nás může během vteřiny katapultovat přes řídítka. Přilba nám pak může zachránit to nejcennější, co máme – život.

V současné době je podle novely zákona č. 361/2000 Sb. ke dni 1. červenci 2006 povinen použít za jízdy ochrannou přilbu cyklista mladší 18 let. Všechny cyklistické přilby prodávané v České republice musí splňovat normu ČSN EN 1078 a tato informace má být vyznačena na přilbě.



Bezpečnost

Při plánování a realizaci výletů by jsme měli mít na paměti své zdraví, které je potřeba chránit jakkoliv je to možné a nepodceňovat nástrahy přírody či silničního provozu. Mezi bezpečnostní prostředky patří prvky aktivní a pasivní bezpečnosti.

            Aktivní bezpečnost je vymezena samotnou jízdou na kole a dopravními předpisy, které upravuje zákon č. 361/2000 sbírky o provozu na pozemních komunikacích. Zejména by jsme neměli jezdit bez držení řídítek, na kole vedle sebe a měli by jsme být pozorní na okolní vlivy, ať už se týkají nástrah přírody, silnice či ostatních účastníků silničního provozu. Soustředěnost  a koncentrace je důležitým prvkem aktivní bezpečnosti.

Dalším faktorem je jízda ve skupině, která má svá pravidla:

  • Ve skupině jedou cyklisté za sebou, nikoliv vede sebe (na polních a lesních cestách lze jet vedle sebe, ale s ostražitostí v nepřehledných úsecích).

  • Udržují dostatečné mezery mezi sebou, hlavně při sjezdu a ve městě, ale také závisí na vyspělosti daného jedince cyklisty.

  • Při zastavování sestupovat z kola vpravo.

  • Předjíždíme se pouze do delšího kopce, kdy jede každý dle svých možností.

  • Zastávky na silnici děláme na vhodném a přehledném místě.

            Pasivní bezpečnost je naopak definována zákonem č. 341/2002 sb. o technických požadavcích na jízdní kola, který určuje povinnou výbavu kol a obsahuje tyto prvky. Nelze podceňovat, i když je asi málo kol, které splňují povinnou výbavu. Přesto bych vyzdvihnul funkci přilby, kterou by jsme měli mít na hlavě pokaždé, když někam vyjedeme. Mnoho smrtelných zranění vzniklo díky absenci přilby na hlavě cyklisty.

Dalším neméně důležitým prvkem jsou odrazky, které není radno podceňovat, naopak je vhodné si pořídit i samolepky, které se dají přilepit na rám nebo na přilbu. S tím souvisí i označení oděvů reflexními pruhy a prvky.

 

Desatero cykloturisty

Cykloturistika, jakožto sociální akt si vyžaduje také svá pravidla, a tak si vytvořili cykloturisté v USA, konkrétně organizace NORBA, desatero cykloturisty, které lze převést i do našich podmínek a v podstatě shrnuje i základní zásady bezpečnosti. Jde o pravidla, která by měla být samozřejmostí, pokud lidé k sobě a přírodě vzhlížejí tolerantně a ohleduplně.

1.        Budu se řídit pravidlem pravé ruky vzhledem ke všem ostatním nemotorizovaným turistům a cyklistům. Jsem si vědom toho, že lidé soudí cyklisty podle mého chování.

2.        Zpomalím, pokud se blížím k jiným cyklistům, a budu předjíždět velmi opatrně.

3.        Rychlost budu mít neustále pod kontrolou. Do zatáček budu vjíždět s vědomím, že by tam mohl někdo být.

4.        Zůstanu na určených stezkách a nebudu vjíždět mimo vymezenou trasu, a ničit tak vegetaci nebo zvyšovat potenciál možné eroze.

5.        Nebudu rušit zvěř nebo dobytek.

6.        Nebudu vyhazovat odpadky.

7.        Budu respektovat popř. značení stezek a dále budu respektovat veřejná a soukromá prostranství.

8.        Přizpůsobím cíl vyjížďky svým schopnostem, vybaveni, terénu a počasí včetně předpovědí.

9.        Nebudu jezdit sám do odlehlých oblastí. Vždy někomu zanechám zprávu o cíli mé cesty a o předpokládaném času návratu.

10.     Vždy budu nosit cyklistickou přilbu.

 

 

Home  |  Osoblažsko  |  Cyklotrasy  |  Mapa  |  Užitečné info  |  naviiON